Filmy w Konkursie Głownym i konkursie Filmów Amatorskich

Konkurs Główny - dokument

„Pierwszą rzeczą jaką zobaczyłem był fotel cały poplamiony zeschniętą już krwią, po podłodze pomiedzy karaluchami widziałem resztki oderwanej, ludzkiej skóry. Wszystko należało zdezynfekować, ale najpierw opróżnić całe mieszkanie do zera.”

Głównym bohaterem filmu jest pracownik IKEA, który pracuje także, na drugi etat w firmie sprzątającej po zgonach, aby wyrobić finansowo na wykończenie nowego mieszkania. Bohater zapętla się w rytunie pracy sprzedając kuchenne aranżacje, opróżniając i czyszczące cudze mieszkania oraz samem wykończając swoje. Film w chłodny i surowy sposób prezentuje kilka kluczowych dni z życia bohatera.

Wkraczająca w dorosłość Rena mieszka w ciasnym mieszkaniu z mamą. Dla obu kobiet internet jest odskocznią od szarej codzienności. Mieszkają razem, ale każda prowadzi osobne intymne życie za zamkniętymi drzwiami swojego pokoju. Rena chce zostać docenioną artystką. W świecie serwisów społecznościowych, talent shows i YouTube sława i miłość wydają się w zasięgu klawiatury, lecz granica pomiędzy fantazją a rzeczywistością szybko się zaciera. Czy same pragnienia wystarczą, by zrealizować marzenia?

Po długiej przerwie, niezwykły artysta i reżyser - Bogdan Dziworski powraca, by zrobić swój nowy film. Podczas pracy na planie rodzi się niezwykła relacja pomiędzy starszym twórcą, a młodszym operatorem - Pawłem. Paweł stara się dotrzeć do Dziworskiego i poznać odpowiedzi na nurtujące go pytania.

Portret dokumentalny Polski, w której ścierają się dwie siły reprezentujące zupełnie odmienne światopoglądy. Lewicowa wizja kraju na przeciw homogenicznej Polski budowanej przez skrajną prawicę. Pośród tych ideologii – ludzie,  walczący w imię własnych wartości i zasad. Łączy ich jeden temat sporny – nacjonalizm.

Dziewiętnastoletni Hubert na co dzień pomaga rodzicom w gospodarstwie rolnym. Marzy jednak o karierze gwiazdy muzyki disco- polo. Słodko- gorzka opowieść o miłości, dojrzewaniu i próbie realizacji marzeń.

Film obserwuje parę 50-latków - Krzysztofa i Wiolę podczas jazdy na nartach. Krzysztof jest niewidomy, a Wiola jest jego przewodniczką. Wcześnie rano przygotowują się do jazdy. Krzysztof montuje na kaskach zestawy bluetooth, które połączą ich ze sobą.  Wjeżdżają na szczyt góry wyciągiem krzesełkowym. Im wyżej się znajdują, tym więcej dowiadujemy się o ich życiu. Jednocześnie zmieniają się warunki atmosferyczne, gęstnieje mgła opadająca na stok. Kiedy Wiola i Krzysztof w końcu docierają na szczyt muszą się odnaleźć i połączyć we mgle. Krótka, prosta forma dokumentalna o miłości.

Na jednym z łódzkich osiedli między betonowymi blokami zamieszkiwanymi przez prawie 71 tysięcy ludzi zbudowano małą tężnie solankową. Wokół tej niewielkiej drewnianej struktury mogą odbyć się niezwykłe w swej codzienności spotkania. Rozmowy między ludźmi wypełnia smak słońca, soli i betonu. I oddech.

Poranki są do siebie podobne, ona ma mnóstwo pracy na powierzchni, oni tam – pod ziemią. Niczym matka ubiera ich i jak mama czeka na ich powrót. Oni tam stają się kimś innym, aby wraz z wyjazdem powrócić do rzeczywistości. Niesamowita podróż po innej planecie, niezwykły związek dwóch odmiennych światów.

Swiatoslav Siruj jest liderem nacjonalistycznego ugrupowania na zachodniej Ukrainie. Wspólnie ze swoimi ludźmi prowadzi kampanię, polegającą na propagowaniu ideologii zgodnej z założeniami partii o nazwie Narodowy Korpus. Przemówienia ideologiczne, lekcje w szkołach, marsze i protesty są głównymi instrumentami jego działalności. Marzenia o byciu „duchowym ojcem” dla swoich podopiecznych motywują go do walki o lepszą przyszłość kraju. A walczyć jest z kim. Wrogowie ojczyzny są nie tylko na wschodzie, ale także wewnątrz państwa i na zachodzie. Właściwą przyszłość Europy, według Swiatosława, mogą zapewnić jedynie ukraińscy nacjonaliści. Walka już trwa. Ponieważ „nie ma dobra i zła, jest tylko sprawiedliwość”.

Harda niesie za sobą wiele znaczeń:  niepokorna, złośliwa, odporna, nieugięta, mocna, wytrzymała, chłodna, twarda. Nie bez powodu bohater filmu nazwał tak swoje odkrycie - miejsce, któremu stawia czoła  i którego wszystkie te cechy może odczuć namacalnie i dosłownie na własnej skórze. Pobudza ono jego wyobraźnię i popycha go naprzód w nieokrzesany i obsesyjny sposób. Kamera wraz z nim, krok po kroku, uczestniczy w eksploracji nieznanych dotąd człowiekowi przestrzeni, które coraz bardziej stawiają opór delikatnej ludzkiej materii.

Starsze małżeństwo wypływa w rejs po jeziorach, na których spędziło całe swoje życie. Zamknięta przestrzeń jachtu prowokuje do refleksji nad przyszłością, ale także nad tym, co minęło. Wieczorami rozbrzmiewają stare melodie.

Konkurs Główny - fabuła

Olga samotnie wychowuje dwie dorastające córki. Gdy jedna z nich trafia nagle do szpitala, Olga mierzy się nie tylko z chorobą dziecka – jest zmuszona spotkać się z byłym mężem, z którym od lat nie utrzymuje kontaktu. Próby uzyskania informacji o stanie zdrowia córki czy wspólna, rodzinna gra ujawniają wzajemne pretensje byłych małżonków. Wraz z pogarszającym się stanem zdrowia małej, napięcie między członkami rodziny rośnie, prowadząc do nieoczekiwanego finału.

Olga samotnie wychowuje dwie dorastające córki. Gdy jedna z nich trafia nagle do szpitala, Olga mierzy się nie tylko z chorobą dziecka – jest zmuszona spotkać się z byłym mężem, z którym od lat nie utrzymuje kontaktu. Próby uzyskania informacji o stanie zdrowia córki czy wspólna, rodzinna gra ujawniają wzajemne pretensje byłych małżonków. Wraz z pogarszającym się stanem zdrowia małej, napięcie między członkami rodziny rośnie, prowadząc do nieoczekiwanego finału.

Zofa wyjezdza z przyjaciółka Ewa nad morze na "oczyszczenie" do specjalnego ośrodka, połozonego na skraju lasu, z dala od cywilizacji. To ma byc przyjemny, relaksujacy tydzien. Ale Zofa zaczyna sie dziwnie czuc, odczuwa niczym niewyjaśniony niepokój. Jakby coś miało nadejśc... Nagle w enklawie pojawia sie tajemniczy mezczyzna ze swoja narzeczona - Emil. Zofa zna jego twarz... zna bardzo dobrze. I wie, ze on musi ja pamietac. Ale on zaprzecza, jakoby sie wcześniej nie widzieli. Wracaja emocje z dawnych lat i zaciera sie granica pomiedzy przeszłościa i teraźniejszościa.

Film przedstawia retrospekcję zdarzeń z dzieciństwa głównej bohaterki, Hani. Dziewczynka przywołuje historię swojej mamy, która wciąga ją w problemy rodzinne. Hania próbuje na zawsze uwolnić się z poczucia winy, zamykając oczy, stara się zniknąć.

Marianna i Jan wiodą szczęśliwe życie na wsi w północno-wschodniej Polsce. Pewnego dnia kobieta musi stawić czoła niespodziewanej śmierci męża. Wyrzuty sumienia i nagła strata sprawiają, że potrzebuje czasu, żeby pożegnać ukochanego i zamyka się z jego ciałem w domu. Jej zachowanie spotyka się z niezrozumieniem mieszkańców wioski. 

Teresa- kobieta w kryzysie wewnętrznej siły, zmaga się z coraz głośniejszym pytaniem o miłość do niewiernego męża. Sama tkwiąc w relacji zupełnej zależności pragnie tego samego od partnera. Czy tak proste jest odróżnić miłość tak silną, że aż boli, od bólu po miłości, której już nie ma? Czy odpowiedzi na takie pytania może przynieść jedna noc?

Larysa i Borys, emigranci z Ukrainy, razem wychowują synka Mitię. Próbują pogodzić życie prywatne i zawodowe. Larysa gra na flecie i stara się dostać do orkiestry miejscowej filharmonii, a Borys jest ulicznym mimem. Tragiczny wypadek sprawia, że będą zmuszeni przedefiniować swoją wizję przyszłości.

Nikodem wędruje przez surowe krajobrazy tundry Spitsbergenu. Opuszczone kopalnie, zwalone słupy telegraficzne, stare żelastwo, pogięte od mrozu nieużywane kolejowe tory. Opuszczone, okupowane przez mewy miasto na końcu świata. Wiatr, dzikie zwierzęta i samotny bohater filmu, człowiek zagubiony w pustce.

Środek lata. Upał. Wypełniony pasażerami pociąg jedzie nad morze. Nagle zatrzymuje się pośrodku niczego. Dziewczyna wpadła pod lokomotywę. Czekający na policję podróżni wychodzą z wagonów. Wyposażeni w ręczniki plażowe i koce rozkładają się na polance. Pojawia się piwo, kiełbasa i grill, są kremy do opalania i domysły na temat możliwych przyczyn samobójczej śmierci nastolatki. Ludzie bardziej przejmują się narastającym opóźnieniem pociągu niż leżącym obok trupem czy prawdziwą przyczyną wypadku.

fot. Sylwia Olszewska/ FOTOSY na planie Aniolek 8.2018 Warszawa

Marcel uwielbia swoje życie, bo nikt go nie zauważa: kanar w autobusie, szef w biurze, zakochani w windzie… Niestety jego idealny świat wywróci się do góry nogami pewnego letniego, pochmurnego dnia. I będzie już tylko gorzej.

Rozalia jest aktorką. Wyprowadza się z Warszawy do Wałbrzycha wraz z siedmioletnim synem Kazikiem. Nowe miejsce oznacza dla niej etatową pracę w lokalnym teatrze a dla jej syna nową szkołę. Niespodziewanie wydarzenia z życia Rozalii splatają ją z jej sceniczną rolą.

Sandra i Dawid zamierzają się pobrać. Przed ślubem dziewczyna musi jednak przerwać ciążę z powodu wad genetycznych płodu. Dramatyczne wydarzenie stawia pod znakiem zapytania ich wspólną przyszłość.

Polska, rok 1982; polityczna gorączka stanu wojennego. Dwaj bracia-górnicy reprezentują różne postawy wobec opresji policyjnego państwa. Podczas, gdy Tadek wycofuje się w neutralność, Janek wybiera aktywność w demokratycznym podziemiu. Kiedy Janek prosi Tadka o przechowanie antyrządowych ulotek w drugą rocznicę Porozumień Sierpniowych 1980 roku, uruchamia spiralę wydarzeń, które wystawią na próbę lojalność i siłę charakteru wszystkich zaangażowanych.

Na osiedlu obowiązują trzy zasady:. „Pierwsza: nigdy nie oszukiwać ziomków. Druga: nie wyleszczać się i zawsze odpowiadać na atak. Trzecia – najważniejsza: nie donosić na psy. A kto je złamie, ten ma przejebane”. Uliczny kodeks, osiedlowe mordy i rap.

Konkurs Główny - animacja

Gdzieś w Europie Wschodniej. Młoda ucieka z domu, jak najdalej od szarej miejscowości. Początkowa ekscytacja podróżą autostopem opada, gdy ląduje na obrzeżach miasta w środku nocy. Na moście spostrzega postać balansującą niebezpiecznie na barierce. Tak poznaje Chudego trochę niezrównoważonego dziwaka. Chudy mieszka w kamperze, którym jeździ załatwiając niekoniecznie legalne sprawunki. Młoda postanawia zabrać się z Chudym. Ich wspólna droga prowadzi w coraz dziwniejsze rejony, a między nimi szybko zawiązuje się nienazwana więź.

Miasteczko otoczone lasami i jeziorami, gdzieś w północnej części Polski. Kilkanaście domów i gospodarstw oraz mały barokowy kościół. Bohater – jedenastoletni chłopiec spędza tutaj ostatni miesiąc wakacji. Zaczytany w przygodowych powieściach o Dzikim Zachodzie, jest głodny przygód i doświadczeń. Eksploruje okolicę, wyposażony w reporterski magnetofon i łuk. Niewinna przygoda nagle przestanie być zabawą. To co chłopiec przeżyje w ten letni wieczór zostanie w nim na długo. 

Film o relacji pomiędzy młodą dążącą do sukcesu zawodowego kobietą, a jej ekscentrycznym bratem. 

Film pt. "ROK" jest poświęcony pamięci Marka Serafińskiego, reżysera i producenta animacji, prywatnie męża reżyserki.  Jest to graficzno - dźwiękowy pamiętnik z papierowych odpadów codzienności jak etykiety, metki cenowe, bilety itp. i opakowań po papierosach wypalonych przez jednego nałogowca w ciągu sześciu lat i zebranych przez jedną zbieraczkę. Ukazuje rozmiar nałogu palacza, determinację i również rodzaj nałogu u zbieraczki oraz upływ czasu w przedziwnej symbiozie ich wspólnego życia.

"Metro" to krótka opowieść o życiu motorniczego o imieniu Arsenij, który bardzo kocha swoją pracę. Jest tylko jedna rzecz, która mu w niej przeszkadza - pasażerowie.  Pewnego dnia postanawia dać im nauczkę.

Mały hotel we Francji, a w nim mężczyzna, który próbuje zapobiec głodowi miłości, jedząc ponad miarę. Tęsknoty za ukochaną Suzanne nie ukoją jednak talerze pełne wędlin, warzyw i owoców. Gdy bohater udaje się do miasta w poszukiwaniu jedzenia, przypadkiem rani swoją lewą stopę, a ta niespodziewanie przekształca się w Suzanne. Od tej pory mogą być nierozłączni… 

To jednak dopiero początek surrealistycznej historii o samotności, zazdrości i miłości. Groteskowa adaptacja opowiadania Rolanda Topora ulepiona z plasteliny.

Story to ironiczny ciąg kilkunastu scenek, opowiadających o przenikaniu się codzienności ze światem cyfrowym. Oglądany przez „story”, popularną dziś funkcję na większości mediów społecznościowych, przedstawia ludzi samotnych, zagubionych, a czasem już obojętnych na otaczającą ich rzeczywistość.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Kwadrat żyje wśród chaosu i zmian. Przy drugim zauważamy, że układy w których funkcjonuje, ciągle powtarzają się, wprowadzają rutynę, hipnotyzują nie pozwalając zrobić żadnego ruchu. Pewnego razu do schematu  wkrada się nowy element, który na chwilę pozwoli Kwadratowi nieco inaczej spojrzeć na rzeczywistość.  

Kwadratura koła to, opowiadana za pomocą graficznych metafor, na wpół abstrakcyjna opowieść o pewnym niemożliwym uczuciu.

"Silny niezależny kosmos" to fikcyjna historia małżeństwa rozdzielonego olbrzymim dystansem, przestrzenią i czasem. Żyjący na dwóch zupełnie różnych płaszczyznach bohaterowie konfrontują się z rzeczywistością próbując odnaleźć sens nie do końca jasnej sytuacji, w której się znaleźli.

Przy brzegu rzeki ugrzęzło martwe ciało. Jego ogarnięte rozkładem wnętrze wciąż skrywa duszę - miniaturę ciała zmarłego. Gnijące narządy rozstępują się i maleńka postać przedziera się na zewnątrz. Stojąc nad brzegiem, żegna się ze swym ciałem i wyrusza w podróż po pośmiertnej krainie.

Na początku nie było nic, tylko bezkresne morze. Po tym morzu na łódce pływał Bóg. Pewnego razu z jego odbicia, z głębin morskich wyłonił się diabeł. Niedługo potem zabrali się wspólnie za tworzenie świata, szybko popadając

w konflikt trwający aż do dziś. Początek świata to pierwsza animacja obrazująca mit kosmogoniczny Słowian.

Scenariusz filmu został oparty na ludowych podaniach, a także na rekonstrukcjach wybitnych historyków i kulturoznawców.

Film powstał w dwuosobowym zespole, w technice animacji malowanej na szkle.

Film jest malarską opowieścią o niezwykłej naturze tanga - tańca, który kojarzy nam się głównie z pożądaniem i namiętnością. Tymczasem tango to 'smutna myśl, którą się tańczy', to nieustająca tęsknota i poszukiwanie satysfakcji, ukojenia – zarówno subtelnie, jak i rozpaczliwie. W filmie bohaterowie - tancerze opowiadają nam o swoich tęsknotach, pragnieniach i relacjach z innymi właśnie poprzez taniec. Choć to, czego pragną zdaje się być na wyciągnięcie ręki - wciąż im umyka, jest nieuchwytne, nieobecne. Poszukiwanie ukojenia i satysfakcji może nigdy się nie skończyć.

Konkurs Filmów Amatorskich

Film "Pierwszy miesiąc roku" to debiut filmowy 15-letniego gimnazjalisty, aktualnie ucznia 1 klasy Liceum Filmowego.Film przedstawia futurystyczną wizję totalitarnej szkoły, w której uczniowie są poddawani morderczym dawkom stresu za nieuczciwość podczas prac klasowych i egzaminów. Działania nauczycieli i ich agentów są przedstawione w filmie w sposób metaforyczny i dwuznaczny - dając widzowi miejsce na dowolną interpretację postaw systemu edukacji.

Film został zrealizowany przy współpracy i zaangażowaniu najbliższego środowiska reżysera - koleżanek i kolegów ze szkoły oraz przyjaciół i rodziny. 

Film jest nastrojową impresją, której powstanie zainspirował wiersz Piotra Zdrzynickiego „Będę umierał”. Wiersz ten otrzymał wyróżnienie podczas ogólnopolskiego festiwalu „Złoty Środek Poezji” w 1019 roku w Kutnie. 

Obraz filmowy próbą pochylenia się nad niełatwym tematem śmierci. Jest osobistą wycieczką autora w kierunku dla każdego z nas nieuniknionym. To próba oswojenia przemijania.

Zdjęcia do filmu w znacznej mierze powstały w Łodzi. Mieście, którego niezwykła, fabryczna historia powoli się zaciera na rzecz wszechobecnych, bezdusznych i bezpłciowych szklanych wieżowców.

"Błękitny ptak" jest filmową interpretacją wiersza Charles'a Bukowskiego pt. "Bluebird". Wiersz ten może być odbierany zarówno jako dzieło o tematyce egzystencjalnej, jak też jako zeznanie sadystycznego porywacza.

Dialogi sztuczne, przyjemne plenery, trup, „gangsterka”, bohaterski żołnierz - fabuła tak skomplikowana, że nawet scenarzysta jej nie rozumie... ale gdzieś słychać kraczące wrony w tle! To typowy polski film, ale o lekkim zabarwieniu. Opowieść o pewnej dziewczynce, która ma bardzo wybujałą wyobraźnię. Dlaczego opowiadając obcemu mężczyźnie krótkie historie ze swojego życia stara się je na siłę  ubarwić ? Tego być może widzowie dowiedzą się po seansie. Nuda i flaki z olejem. Brak pointy. Na tym filmie można nieźle zmarnować swój czas. Być może to hołd dla etiud studenckich polskich szkół filmowych... a być może abstrakcyjna satyra.

,,Gdzieś w lesie czai się zło"

„Kishonia" to krótkometrażowy film w stylistyce amerykańskich horrorów klasy B. Nadeszła apokalipsa, wywołana przez polskie ogórki kiszone. Dwóch naukowców próbuję rozwikłać problem dziwnej choroby jaką wywołują ogórki. Pomaga im w tym japońska ekspertka do spraw polskiej żywności. W trakcie filmu dowiadujemy się, że nie jest to zwykła choroba a geneza tej pandemii jest o wiele mroczniejsza. W filmie bohaterowie mówią po hiszpańsku, angielsku i japońsku. Polską wersję językową odczytał jeden z najbardziej znanych lektorów, Tomasz Knapik.

"Obraz" to krótki metraż fabularny wyprodukowany przez Niezależną Wytwórnię Filmową RAK. Jest to metafizyczny thriller inspirowany filmami Ingmara Bergmana [zwłaszcza filmem "Siódma pieczęć" (1957)] oraz filmem Pi (1998) Darrena Aronofsky'ego. Film został nakręcony w stylistyce teatru telewizji nawiązując także do gatunku filmu noir i niemieckiego ekspresjonizmu filmowego. Akcja tego filmu rozgrywa się wokół tajemniczego obrazu będącego w posiadaniu profesora matematyki i znawcy sztuki - Szymona Kaltberga. Scenariusz"Obrazu" powstał na podstawie scenariusza słuchowiska radiowego -"Kasjopea" w reżyserii Piotra Łazarkiewicza - autorem obu tych tekstów jest Artur Beling. 

Od pół wieku Zbigniew Siwiński wie, że jest Żydem, ale nie zna nazwisk swoich prawdziwych rodziców. Wyniesiono go z białostockiego getta a jego przybrani polscy rodzice skrywali przed nim rodzinną historię niszcząc wszelkie dokumenty. W tym roku Zbyszek przeprowadził test DNA. Czego się dowiedział?

Nie jesteś sam... bo wszyscy zachorowali na samotność.... więc jesteś tylko wściekle samotny.

Historia gitarzysty, który bez żadnej przyczyny traci zdolność gry na gitarze. Nieoczekiwanie jego losy łączą się z przejechanym przez pociąg borsukiem. 

Krótkometrażowa animacja muzyczna o młodej dziewczynie poszukującej źródła tajemniczego światła, którego odbicie pewnego dnia dostrzega w swoim domu. Animacja wykonana z wykorzystaniem autorskich technik cyfrowych. Ścieżka dźwiękowa została skomponowana przez autorkę animacji.