Od dziewiętnastej edycji Festiwalu, na Opolskich Lamach pokazujemy w jak znakomitej formie jest obecnie polskie kino. Do Konkursu Głównego Filmów Pełnometrażowych wybraliśmy najciekawsze rodzime produkcje ostatnich lat. W sekcji zobaczycie historie ludzi mierzących się z najważniejszymi problemami współczesności - portrety jednostek i społeczne panoramy . Za pośrednictwem filmów doświadczycie całego spektrum emocji – radości, smutku, wzruszeń, a także drogi, która jest naszym tegorocznym motywem przewodnim.
Składające się na konkurs filmy układają się w swoisty przekrój ostatnich miesięcy w polskim kinie. Wybraliśmy obrazy nie tylko ważne, ale też atrakcyjne, posługujące się różnymi oryginalnymi stylistykami i autorskimi podejściami. Oprócz fabuł pokażemy wam też najciekawsze produkcje dokumentalne, uzupełniające naszą panoramę dzisiejszej Polski o spojrzenie non-fiction. Wszystkie tytułu łączy jedno – Polska. Nasz festiwal będzie swoistym oknem, przez które będzie można wyjrzeć i zobaczyć wiele oblicz współczesnej Polski – od wsi, przez małe miasteczka aż po zakamarki stolicy.
konkurs główny
FILMÓW pełnometrażowych
oficjalna selekcja 2024
FABUŁA

Innego końca nie będzie
reż. Monika Majorek / Polska 2024 / 85 min.
Po dłuższej nieobecności, Ola, najstarsza z trójki rodzeństwa postanawia wrócić w rodzinne strony. Chociaż na pierwszy rzut oka wszystko wygląda znajomo, to w rzeczywistości życie jej bliskich ruszyło dalej. Mama ma nowego partnera, w garażu brakuje ulubionego samochodu taty, a rodzinny dom wkrótce ma zostać sprzedany. Relacje z bratem, siostrą i matką są dalekie od ideału. Ola wie, że to ostatni moment, aby pogodzić się z przeszłością i zacząć żyć na nowo. Pomogą w tym pełne ciepłych wspomnień rodzinne kasety video i zdjęcia znalezione na strychu.

Ministranci
reż. Piotr Domalewski / Polska 2025 / 106 min.
Grupa nastoletnich ministrantów, sfrustrowana obojętną postawą dorosłych i instytucji Kościoła wobec niesprawiedliwości społecznej, postanawia wdrożyć własny, nietypowy plan odnowy moralnej. Uzbrojeni w młodzieńczy bunt i własną interpretację Pisma Świętego zakładają podsłuch… w konfesjonale, aby lepiej poznać swoich sąsiadów. Zamaskowani niczym Zorro i z ambicjami na miarę Robin Hooda, stają się sędziami w swoim osiedlowym świecie, pomagając potrzebującym i wymierzając kary za grzechy. Jednak ich misja zamienia się w niebezpieczną grę, a chłopcy, stosując własny, idealistyczny kodeks honorowy, zaczynają balansować na cienkiej granicy między dobrem a złem. Prawdziwe życie blokowiska miesza się z misją wprost z komiksów o superbohaterach, ale zamiast peleryn, bohaterowie noszą komże.
Film balansuje między dramatem a czarnym humorem, a jego styl przypomina bardziej rapowy manifest niż szkolną katechezę. „Ministranci” to kino, które nie boi się zadawać trudnych pytań o religię, wspólnotę, winę i odkupienie — ale robi to bez kaznodziejstwa, a z luzem, emocją i mocą autentycznego przekazu.

LARP. Miłość, trolle i inne questy
reż. Kordian Kądziela / Polska 2025 / 94 min.
„LARP. Miłość, trolle i inne questy” to przezabawna opowieść o dojrzewaniu, szkole, pierwszej miłości i pewnym wyjątkowym hobby. Pełna akcji i humoru komedia opowiada o nastoletnim uczniu technikum, niezrozumianym przez rodzinę i prześladowanym przez rówieśników z powodu swojej pasji do fantastyki i… odgrywania elfa w grach LARP (live action role-playing). W obsadzie filmu m.in. Martyna Byczkowska, Andrzej Konopka, Bartłomiej Topa, Edyta Olszówka, Maciej Bisiorek, Agnieszka Rajda i Michał Balicki. W roli głównej - debiutujący na wielkim ekranie Filip Zaręba.

Pod szarym niebem
reż. Mara Tamkovich / Polska 2024 / 82 min.
Trwają protesty po sfałszowanych przez Łukaszenkę wyborach prezydenckich. Antyreżimowa dziennikarka Lena prowadzi transmisję z brutalnej pacyfikacji pokojowej demonstracji. Namierza ją milicyjny dron, lecz Lena kontynuuje relację i zostaje zatrzymana. Jej mąż, Ilja robi wszystko, żeby uratować żonę, lecz władza jest zdeterminowana, by złamać ich oboje.
„Pod szarym niebem” w reżyserii Mary Tamkovich, to film inspirowany wydarzeniami na Białorusi po protestach w 2020 roku. Produkcja, premierowo prezentowana na założonym przez Roberta De Niro festiwalu Tribeca Film Festival, nagrodzona na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Produkcja przedstawia szerszy kontekst politycznych prześladowań na Białorusi. Od 2020 roku ponad 136 tysięcy obywateli doświadczyło różnych form represji, a liczba więźniów politycznych stale rośnie.

Pod wulkanem
reż. Damian Kocur / Polska 2024 / 105 min.
Pod wulkanem to drugi pełnometrażowy film Damiana Kocura, który powstał w niespełna dwa lata po jego szeroko nagradzanym debiucie Chleb i sól. To historia ukraińskiej rodziny, która spędza ostatni dzień wakacji na Teneryfie. Jeszcze nie wiedzą, że za kilka godzin ich życie zmieni się bezpowrotnie, gdy Rosja rozpocznie wojnę na Ukrainie.W filmie nie spadają bomby, nie słychać strzałów z karabinu. Słońce nadal świeci, morze jest błękitne, a wokół panuje beztroska atmosfera kurortu i jego atrakcji. Na ulicach odbywa się właśnie największa w Europie parada świętująca koniec karnawału. Na tym tle wojna w Ukrainie staje się jeszcze bardziej abstrakcyjna. Bohaterowie walczą z obezwładniającym poczuciem winy i bezsilności. Z perspektywy bezpiecznej rajskiej wyspy mogą tylko biernie patrzeć jak w ich rodzinnym Kijowie życie najbliższych i przyjaciół wali się w gruzy a ojcowie, synowie i mężowie z dnia na dzień muszą stać się żołnierzami. Wakacyjna atmosfera robi się coraz cięższa do zniesienia. Skrywane emocje i nierozwiązane problemy buzują jak gotująca się lawa uśpionego wulkanu, który góruje nad całą wyspą.

Skarbek i tajemnica magicznego sreberka
reż. Tomasz Jurkiewicz / Polska 2024 / 96 min.
10-letni Janek ma wybujałą wyobraźnię. Ciągle zmyśla i wyobraża sobie, że jest super bohaterem. Kiedy jego starsza siostra zostaje podmieniona przez demonicznego utopca na wstrętnego Podciepa, nikt mu nie wierzy. Na dodatek zasmucony i wystraszony chłopiec zostaje wysłany przez rodziców na wakacje na Śląsk. Janek postanawia odbić siostrę ze świata demonów, a jego największym sprzymierzeńcem okaże się zwariowany pradziadek Marcin, były górnik. Zanurzone w śląskiej mitologii przygodowe kino familijne.

To nie mój film
reż. Maria Zbąska / Polska 2024 / 99 min.
Wanda i Janek są ze sobą „od zawsze”. Jednak po latach ich związek przypomina kabel od ładowarki, który pogryzł pies – niby jeszcze ładuje, ale to nie ma prawa działać. Po kolejnej kłótni, właściwie nie wiadomo o co, podejmują decyzję – udają się na wyprawę ostatniej szansy. Kupują sanki, ładują na nie tylko niezbędne rzeczy i ruszają brzegiem zimowego Bałtyku. Jeśli nie zejdą z plaży i nie złamią zasad podróży – zostaną ze sobą na zawsze. Jeśli im się nie uda, nigdy więcej się już nie zobaczą.
Pełna humoru, ciepła i niespodzianek opowieść o miłości – poruszające połączenie komedii romantycznej i kina drogi. Czy faktycznie przeciwieństwa się przyciągają? Jak skończy się podróż bohaterów brzegiem zimowego Bałtyku? Czy Janek i Wanda poczują radość i odzyskają nadzieję? „To nie mój film” sprawi, że uśmiechniecie się do siebie i zakochacie w życiu od nowa.

Trzy miłości
reż. Łukasz Grzegorzek / Polska 2025 / 100 min.
Śmiało, zmysłowo i bezkompromisowo – oto „Trzy miłości”, najnowszy film Łukasza Grzegorzka („Moje wspaniałe życie”, „Kamper”) – reżysera, który wie, że życie nie składa się z prostych równań. Bo co, jeśli jeden plus jeden równa się trzy?
Lena (Marta Nieradkiewicz), czterdziestoletnia aktorka, świeżo po rozwodzie, chce ułożyć swoje życie na nowo. Gotowa na zmiany, szybko wpada w objęcia tętniącej nocnym życiem Warszawy, a zaraz potem Kundla (Mieszko Chomka) – młodego, charyzmatycznego studenta. Ich związek to eksplozja namiętności, w której stopniowo rozmywają się granice między bliskością i pożądaniem. Tymczasem Jan (Marcin Czarnik), były mąż Leny i ceniony prawnik, nie potrafi pogodzić się z końcem ich małżeństwa. Aplikacja szpiegowska zainstalowana na telefonie Leny oraz wynajęte mieszkanie naprzeciw jej okien stają się narzędziami kontroli nad nią. Czy to jeszcze nieszczęśliwa miłość, czy już niebezpieczna obsesja.

Utrata równowagi
reż. Korek Bojanowski / Polska 2024 / 98 min.
Maja, mimo że poświęciła aktorstwu całe swoje młode życie, zmaga się z brakiem wiary w siebie i rozważa podjęcie studiów na innym kierunku.
Wszystko zmienia się, gdy pojawia się nowy, pełen pasji reżyser, który stosuje wątpliwe metody pracy. Ma przygotować dyplom ze studentami, a Maja dostaje nową szansę i zaczyna działać z ogromnym zaangażowaniem. Jednak z czasem boleśnie się przekonuje, że charyzmatyczny reżyser manipuluje nie tylko jej uczuciami, ale również relacjami i aspiracjami pozostałych młodych aktorów. Czy studenci zdołają oprzeć się legendarnemu twórcy? Jaka jest cena marzeń?

Życie dla początkujących
reż. Paweł Podolski / Polska 2025 / 76 min.
Introwertyczna Monia (pierwsza główna rola Magdaleny Maścianicy) jest wampirzycą. Zatrudnienie w domu spokojnej starości pozwala jej żywić się pobieraną niezauważenie krwią od zmarłych pacjentów, a kontakty międzyludzkie ograniczać do rozmów z dotkniętymi demencją seniorami. Czuje się bezpiecznie i pewnie mogłaby jeszcze tak długo funkcjonować, gdyby na jej drodze nie stanął pewien śmiertelnik – Czarek (Michał Sikorski).
Chłopak jest pierwszą osobą, która odkrywa sekret Moni, ale nikomu go nie ujawnia. W tym samym czasie w ośrodku zaczynają dziać się niepokojące rzeczy. Na ciele zmarłych pacjentów zostają znalezione ślady ugryzień. Czyżby Monia zapomniała o środkach ostrożności i postanowiła pójść na całość?
DOKUMENT

A jak Antkowiak
reż. Anna Więckowska, Tomasz Ossoliński / Polska 2024 / 74 min.
Przedsiębiorstwo Moda Polska przez czterdzieści lat funkcjonowania skupiało wokół siebie wielu wybitnych twórców oraz liczne grono modelek i modeli. W 1998 roku Jerzy Antkowiak odkupił od syndyka masy upadłościowej zbiory domu mody i przez lata przechowywał je w swojej piwnicy. Dwie dekady później unikalna kolekcja pamiątek została wykorzystana do stworzenia wystawy „Jerzy Antkowiak - Moda Polska”.
Przygotowania do wystawy są punktem wyjścia do opowiedzenia historii projektanta tworzącego w niełatwych realiach PRL i transformacji ustrojowej oraz o „modopolskich” więzach, które przetrwały próbę czasu.

Bałtyk
reż. Iga Lis / Polska 2025 / 66 min.
W samym sercu Łeby, wśród wiatru, soli i zapachu dymu, Miecia od czterech dekad prowadzi kultową wędzarnię ryb. To miejsce nie jest tylko biznesem – to jej żywioł, powołanie i sens codzienności. Dzięki niej wędzarnia stała się lokalną legendą, a ona sama – postacią większą niż życie. Dla wielu mieszkańców to nie tylko sąsiadka czy szefowa – to Królowa Łeby z krwi i kości, z charakterem ostrym jak dym z pieca.
„Bałtyk” to opowieść o sile, pasji i delikatnym momencie zawieszenia – gdzieś pomiędzy tym, co było, a tym, co dopiero może się wydarzyć. W tle: niepowtarzalny nadmorski folklor i wakacje, które smakują jak świeżo wędzona ryba – prosto, mocno i prawdziwie. Całość doprawiona jest szczyptą ciętego, charakterystycznego dla bohaterki poczucia humoru. Miecia żyje pełnią nadbałtyckiego życia, kierując się własną, wypracowaną przez lata filozofią – bo, jak sama powtarza: „Całe życie żyć nie będę!”. Brawurowy debiut dokumentalny Igi Lis to słodko-gorzki, pełen ciepła i błyskotliwej wesołości portret kobiety, która całe życie była dla innych, a teraz próbuje przypomnieć sobie, kim jest dla samej siebie.

Dziecko z pyłu
reż. Weronika Mliczewska / Polska, Wietnam, Szwecja, Czechy, Katar 2025 / 93 min.
Sang jest jednym z tysięcy dzieci urodzonych podczas wojny w Wietnamie ze związków amerykańskich żołnierzy z miejscowymi kobietami. Po zakończeniu konfliktu ojcowie masowo wracali do Stanów Zjednoczonych, zostawiając swoje potomstwo i ich matki bez wsparcia — w kraju ogarniętym chaosem. Dla porzuconych Wietnamczyków, dla których figura ojca jest niezwykle ważna kulturowo i religijnie, oznaczało to życie w poczuciu gorszości i społeczne wykluczenie. Sang przez całe życie zmagał się z ostracyzmem, nosząc w sobie tęsknotę za ojcem, którego nigdy nie poznał.
Gdy po 50 latach nadarza się szansa spotkania, Sang musi podjąć trudną decyzję o opuszczeniu ukochanej żony, córki i wnuka, by wyruszyć w podróż w poszukiwaniu spełnienia marzeń. W Ameryce czeka go nie tylko zderzenie z obcą kulturą i nową rodziną, która miała wypełnić pustkę, ale też nieoczekiwane odkrycie, które zmieni jego spojrzenie na własną przeszłość. To, co miało być końcem poszukiwań, staje się początkiem czegoś zupełnie nowego.

Gość
reż. Zvika Gregory Portnoy, Zuzanna Solakiewicz / Polska, Katar 2024 / 78 min.
Są uwięzieni między granicami. My jesteśmy uwięzieni przez system. Jak daleko można się posunąć, by pomóc drugiemu człowiekowi?
W 2021 roku strefa przygraniczna między Polską a Białorusią stała się zakazaną strefą o szerokości trzech kilometrów, gdzie uchodźcy znaleźli się w brutalnej pułapce. Stali się pionkami w politycznej grze: Białoruś obiecywała swobodne przejście do Unii Europejskiej, ale w Polsce napotkali na wywózki, które zmuszały ich do powrotu na białoruską stronę. Tam znów byli zmuszani do przejścia na stronę polską – koszmarna patowa sytuacja w niegościnnym krajobrazie zdradliwych bagien.
Maciek mieszka z rodziną po polskiej stronie granicy. Przyjął wyczerpanego syryjskiego uchodźcę, 27-letniego Alhydera. Gdy Alhyder odzyskuje siły, staje przed wielkim pytaniem: co dalej? Dokąd może pójść, nie narażając na niebezpieczeństwo ani siebie, ani Maćka?

Król Maciuś Pierwszy
reż. Jaśmina Wójcik / Polska 2025 / 75 min.
Świat sióstr Zoi i Lei jest zbudowany ze wspólnych zabaw, odkryć, rozmów, ale też codziennych starć i kłótni. Początkowo bliźniaczo podobne do siebie dziewczynki zdaje się łączyć niesamowita więź i siostrzeństwo, jednak z upływem czasu starsza z nich (Zoja) zaczyna dorastać, oddzielając się jednocześnie od młodszej siostry (Lea). Już nie chce bawić się w piasku i moczyć w stawie, zamyka się w świecie książek, a czas wolny spędza coraz chętniej z rówieśniczkami niż z siostrą. Obie dziewczynki jednak łączy strach przed przekroczeniem progu dorosłości, która jawi im się jako źródło zagrożeń. To przecież dorośli niszczą ich świat, obojętnie przyglądając się katastrofie ekologicznej i rozniecając kolejne konflikty wojenne.

Listy z Wilczej
reż. Arjun Talwar / Polska, Niemcy 2025 / 97 min.
Ulica w centrum Warszawy. Arjun Talwar, który wyemigrował tutaj dekadę temu z Indii, wciąż zmaga się z poczuciem wyobcowania. Wilcza nie ułatwia mu zadania. Chcąc się zasymilować, reżyser zaczyna filmować swoich sąsiadów, co niejednokrotnie wystawia ich relacje na próbę. Mimo to Arjun nie ustaje w wymyślaniu kolejnych sposobów na zbliżenie dwóch światów.
Z pomocą Mo, przyjaciółki ze studiów, również imigrantki i reżyserki, Arjun odkrywa tajemnice ulicy, z której wyłania się sieć fascynujących postaci: listonosza, który oprócz listów dostarcza recepty na samotność; przybysza z Damaszku starającego się odtworzyć z pamięci swoje rodzinne miasto; wędrującą orkiestrę dętą i wielu innych. Reżyser odkrywa, że łączy ich więcej, niż mogłoby się wydawać – wszyscy żyją pomiędzy przeszłością a teraźniejszością, ojczyzną wyobrażoną a tą prawdziwą. Ulica łączy ich niczym niewidzialna nić, oferując ukojenie w obliczu melancholii codziennego życia.

Na własnych zasadach
reż. Tadeusz Chudy / Polska 2025 / 76 min.
On – bokser z planem. Ona – żywiołowa buntowniczka. Wspólne marzenie to życie „Na własnych zasadach”.
Film o twardych uczuciach i czułych decyzjach, o rodzeństwie dorastającym poza schematem.

Pasja według Agnieszki
reż. Wojciech Staroń / Polska 2025 / 50 min.
W półmroku swojej montażowni mistrzyni sztuki filmowej - Agnieszka Bojanowska, podejmuje kolejne wyzwanie. U jej boku - niezwykły Bogdan Dziworski, z którym przez lata łączy ją pasja tworzenia. Zmontowała wiele jego filmów, które przeszły do historii kina. Mimo że czują ciężar każdej chwili - ich ostatni film nie jest wyścigiem z czasem ani pożegnaniem, lecz celebracją sztuki, przyjaźni i woli tworzenia. To hołd dla pasji dla kina.

Pod powierzchnią
reż. Kinga Michalska / Kanada 2025 / 102 min.
„Pod powierzchnią” to psychologiczna podróż po współczesnej Polsce, splatająca ze sobą historie Polaków mieszkających na terenach związanych z Holokaustem. Poprzez serię intymnych spotkań ten poetycki film ukazuje niepokojące sprzeczności, z którymi ludzie uczą się żyć.

Trust Me
reż. Joanna Ratajczak / Polska 2024 / 89 min.
W wyblakłym pięknie Berlina Sebastian i Alicja wydają się mieć wszystko - dobrze prosperujący biznes i kochającą rodzinę. Ale pod powierzchnią, tęsknota Sebastiana za wolnością rozpoczyna burzliwą podróż. Alicja, oddana żona, niechętnie otwiera mu drzwi do odkrywania innych kobiet. Gdy miłość, niezależność i normy społeczne zderzają się ze sobą, przekonania Alicji zostają doprowadzone do punktu krytycznego. „Zaufaj mi” odsłania surowe prawdy, eksponując dążenie żony do samopoznania pośród uwodzicielskiego uroku Berlina Wschodniego. W sercu miasta pogoń za wolnością staje się odurzającą zadumą.