Konkurs Główny Filmów Krótkometrażowych i Konkurs Filmów Amatorskich 2022

Konkurs Główny to esencja i najważniejsza część Festiwalu Filmowego Opolskie Lamy. Biorą w nim udział etiudy filmowe autorstwa studentów i absolwentów filmówek, a także studentów kierunków związanych z filmem.

Opolski festiwal od lat daje młodym twórcom z całej Polski możliwość zaprezentowania swoich umiejętności szerszemu gronu odbiorców. Dzięki setkom zgłoszeń filmów krótkometrażowych, jury festiwalu (złożone z organizatorów i zawodowych filmowców), może określić jakie tendencje powstają w polskim kinie w dziedzinie animacji, dokumentu oraz fabuły.

Bardzo ważną częścią konkursu stały się filmy amatorskie. To dlatego od niedawna są one prezentowane w osobnej części - Konkursie Filmów Amatorskich.  Swoją twórczość prezentują tu co prawda jeszcze pasjonaci, bez dyplomów szkół filmowych. Często bywa tak, że prezentacja ich filmu szerszej publiczności i nagroda bądź wyróżnienie otrzymane właśnie na „Opolskich Lamach” jest wstępem do kariery i odkrywania wielkiego talentu.

Prezentacje wszystkich filmów podczas konkursu trwają kilka dni. Zarówno dla widzów, jak i twórców, udział w bezpłatnych pokazach jest szansą na inspirujące rozmowy, znakomitą rozrywkę i odkrywanie najnowszych trendów w polskiej kinematografii krótkometrażowej.

Laureatów konkursu poznamy podczas uroczystej gali finałowej. Nagrody Grand Prix i wyróżnienia za etiudy filmowe zostaną przyznane w trzech kategoriach: dokument, fabuła i animacja. Natomiast w Konkursie Filmów Amatorskich, osobne jury, przyzna jedną nagrodę Grand Prix i wyróżnienia. 

Swoją nagrodę przyznaje również publiczność, która będzie wybierała zarówno z filmów amatorskich i etiud.

konkurs główny 
 FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
oficjalna selekcja 2022

FABUŁA

Kot  reż. Zofia Kowalewska, 21

Nastolatka przyjeżdża do mieszkania ojca, żeby pod jego nieobecność nakarmić kota. Na jej drodze stają irytująca sąsiadka, nieznośny kot i niejasne przeczucie, że ojciec coś przed nią ukrywa…

Nurt reż. Jeremi Skrodzki, 14’

Młody chłopak postanawia pewnego dnia uciec ze swojego życia.

The Hero reż. Milena Dutkowska, 24’

Cyprian – 10 letni chłopiec, sierota, wychowywany przez ukochaną babcię, marzy, by zostać prawdziwym bohaterem. Gdy babcia umiera, nad Cyprianem wisi groźba trafienia do domu dziecka. Teraz będzie musiał skonfrontować się z prawdziwą stratą i tym, co to znaczy być bohaterem w obliczu cierpienia.

Tylko drgnij reż. Jacek Goleniak, 10’

Dziadek wraz ze swoją wnuczką zamieszkują w małym dworku. Pewnego dnia, gdy wychodzi na zakupy, dziewczyna zostaje sama w domu. Początkujący złodziej wykorzystuje tę sytuację, by okraść posiadłość. Dochodzi do konfrontacji pomiędzy złodziejem a wnuczką, która okazuje się być niewidoma. Wtedy rozpoczyna się gra, podczas której oboje udają, że są nieświadomi swoich obecności. Złodziej podąża za swoim planem, a ona stara się uciec.

Tramwaj reż. Bartosz Reetz, 22’

O poranku tramwaj wyjeżdża z zajezdni. Młoda nauczycielka rozpoczyna kolejny dzień i jedzie do pracy. Przypadkowe spotkanie w tramwaju sprawia, że powracają dawno uśpione tęsknoty.    

W zakolach czasu reż. Mikołaj Janik , 10’

Czy jest szansa, że najbardziej stresująca randka w twoim życiu to ta, na którą nigdy się nie wybrałeś? Janek szykuje się na spotkanie z Weroniką, gdy w jego domu pojawia się niezapowiedziany gość. Niecodzienna wizyta zmusza go do podjęcia decyzji, która będzie miała wpływ na jego dalsze życie, wyśnioną miłość, a co najważniejsze – fryzurę.

Gęś, reż. Maria Wider, 30’

Podczas przygotowań do świąt w rodzinnym domu Ewy mają miejsce niepokojące zdarzenia. Skłócone matka i córka z początku obwiniają się o nie nawzajem, ale wkrótce okazuje się, że autorem pojawiających się tu i ówdzie erotycznych napisów jest ktoś spoza grona domowników. Kiedy wypadki nabierają naprawdę dramatycznego obrotu, kobiety postanawiają wziąć sprawy w swoje ręce i dać intruzowi nauczkę.

Tylko do świtu reż.  Eliza Godlewska, Alan Ruczyński, 27’

Pięćdziesięcioletnia Roma znajduje się w najtrudniejszym momencie swojego życia. Odeszła od męża i nie ma dachu nad głową. Kiedy sytuacja się pogarsza, pozostaje jej tylko zapomnieć się na chwilę.

Martwe małżeństwo reż. Michał Toczek, 18’

Słodko- gorzka opowieść o spotkaniu dwójki ludzi w nietypowych okolicznościach. Filip jest mężczyzną w średnim wieku. Pracuje jako zawodowy statysta filmowy, a jego specjalnością są role martwych ciał. Na planie filmu historycznego poznaje Łucję, która wciela się w rolę martwej kobiety. Kiedy Filip i Łucja leżą na sobie podczas ujęcia i odgrywają swoje role, nawiązuje się między nimi relacja.

Diabeł reż. Jan Bujnowski, 19’

W prowadzonych w latach 90. przez OBOP badaniach dotyczących religijności Polaków, odsetek osób wierzących zawsze oscylował w okolicach 95%. W tym samym czasie rekordowe wartości osiągały również wskaźniki bezrobocia. Kryzys wzmacniał w społeczeństwie potrzebę duchowości, co pozwalało wydarzać się rzeczom niekoniecznie możliwym w innych czasach...

Wizyta reż. Kuba Zalewski, Daniel Le Hai, 9’

Starsze małżeństwo odwiedza swojego syna w szpitalu psychiatrycznym w dniu jego dwudziestych urodzin. Para zastanawia się, czy zabrać chorego syna, którego sytuacja zdrowotna się pogarsza. Film inspirowany jest opowiadaniem „Znaki i symbole” Vladimira Nabokova.

Skowyt reż. Bartosz Brzeziński, 30’

Kuba dorasta w małej, sennej wiosce, w której nic się nie dzieje. Wychowuje go ojciec alkoholik, zajmujący się na co dzień hodowlą owiec. Pewnego dnia we wsi pojawia się stary znajomy z dużego miasta. Wizyta gościa przypada na moment, w którym główny bohater wchodzi w okres odkrywania swojej seksualności.    

 Płot, reż. Tomasz Wolski, 29’ 

Do odziedziczonej po ojcu stadniny wprowadza się nietypowa para, Mikołaj i Leszek. Gdy Mikołaj odkrywa, że któryś z mieszkańców wsi zniszczył drewniany płot gospodarstwa, zaczyna obsesyjnie go naprawiać. Ale czy płot jest jakąkolwiek ochroną dla relacji przeszczepionej w nieprzyjazne środowisko?


DOKUMENT

Joanna d’Arc reż. Aleksander Szamałek, 30’

Młoda Polka, Aneta, wyjeżdża do Francji z partnerem i dwójką dzieci w poszukiwaniu lepszego życia. Po latach zmagań i pokonywania napotkanych trudności, dojrzała już bohaterka natrafia na niepowtarzalną okazję przejęcia nietypowego biznesu, który może odmienić jej dotychczasowe życie.

Poczekalnia reż. Aleksandra Folczak, 23’

W czasie izolacji spowodowanej epidemią koronawirusa, reżyserka rozmawia przez telefon z przyjaciółmi oraz rodziną. Film jest zapisem intymnych zwierzeń ludzi usiłujących zaadaptować się do tej niecodziennej sytuacji, ich tęsknot, potrzeb, emocji.

Co na obiad? reż. Maja Górczak, 11’

Młoda rodzina decyduje, co zjeść na obiad. Próbując zdobyć odpowiednie składniki, muszą zmierzyć się z nieoczekiwanymi trudnościami.                      

M3 reż.  Mariusz Biernacki 19’   

Ula i Maciek, mieszkają w niewielkim mieście pod Wrocławiem. Ula marzyła o zostaniu piosenkarką. Maciek chciał zostać mistrzem świata w boksie. Młodzieńcze marzenia zostają skonfrontowane z wyzwaniami związanymi z wychowaniem dziecka - małej Klementyny. Bohaterowie, mieszkający w małym mieszkaniu próbują zbudować rodzinę, ale czy miłość do dziecka, wystarczy do przezwyciężenia różnic, które dzielą młodych rodziców?

Uwięziona reż. Piotr Bieliński , 20’

Batory to chłopak w ciele dziewczyny. Poznajemy go, kiedy odbywa karę pozbawienia wolności w Areszcie Śledczym Warszawa-Grochów za nagminną jazdę kolejką miejską bez biletu i uderzenie chłopaka swojej byłej dziewczyny. Batory oprowadza nas po swoim świecie – złożonym z krat i zamkniętych pomieszczeń.  

Kulisy, reż. Ada Smyk, 10’

Kulisy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Rzemieślnicy i rzemieślniczki pracowni artystycznych przygotowują kostiumy i scenografię do nadchodzącej premiery jednego z najważniejszych spektakli sezonu. Film przedstawia niewidzialną pracę dziesiątek osób, które zazwyczaj pozostają w cieniu artystek i artystów występujących na scenie.

Na wstrzymanym oddechu reż.  Katarzyna Sikorska, 14’

Wojtek – pływak w kategorii S11, srebrny medalista igrzysk paraolimpijskich, mistrz świata i Europy – miał być pierwszym niewidomym freediverem w Polsce. Pandemia uniemożliwiła mu nie tylko ukończenie kursu nurkowania na wstrzymanym oddechu, ale także przekreśliła jego start w igrzyskach olimpijskich oraz mistrzostwach, co zmusiło go do zastanowienia się nad swoją karierą sportową.    

Był sobie szewc, reż. Igor Kawecki, Betina Bożek 15’

Był szewc to dokumentalno -animowana opowieść o niepozornym warsztacie szewskim na krakowskim Kazimierzu. Stary szewc, pan Andrzej, w zaciszu swojej pracowni tworzy kolejną parę butów. Ręcznie robione buty to nie tylko jego pasja i zawód, ale ucieczka w świat kolorowej i magicznej fantazji. Niespodziewanie jego buty ożywają. Z poczuciem humoru i nostalgią grają razem jako aktorzy w szewskim „tango de amor”.

Jeden marzy, drugi nie, rez. Łukasz Machowski, 29’

Dokument obserwacyjny opowiadający o spotkaniu chłopaków z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego z dziewczynami z liceum fryzjerskiego, podczas którego nastolatkowie opowiadają o swoim życiu z zamknięciu i zdradzają nietypowe plany po wyjściu na wolność. Z dokumentu wyłania się obraz bezsilności, nierównych szans oraz nieśmiałych marzeń o lepszej przyszłości.

Czas na bunt reż. Daniel Le Hai, 14’

Bohaterką filmu jest Ania, była studenka ASP, freeganka, performerka, członkini organizacji Extinction Rebelion. Wraz ze swoimi rówieśnikami protestuje przeciwko zmianom klimatycznym i bierze udział w strajku kobiet. Na protestach zajmuje się deeskalacją – czyli ograniczaniem przemocy. „Czas na bunt” to portret współczesnej Polski oczami aktywistki, pokazujący energię młodych ludzi oraz ogromny rozłam w społeczeństwie.

Solar Voyage, reż Adam Żądło, 18’

Poznaj historię zniknięcia i powrotu polskiego Ikara, Mirka Lecha. To opowieść o wielkim umyśle, palącej obsesji, szalejących żywiołach, zmaganiu się ze schizofrenią oraz problemach z akceptacją społeczną i rodzinną. To prawdziwa historia człowieka żyjącego w izolacji, który w poszukiwaniu miłości i słońca wyrusza w niewiarygodną podróż dookoła świata.

ANIMACJA

Norma reż. Agata Smolarczyk, 5’

Zauważam w moim otoczeniu brak akceptacji dla odmienności. Moim zdaniem ludzie często nie akceptują innych tylko dlatego, że ich zachowanie lub wygląd są odmienne od tych, które są uznawane przez społeczeństwo za jakąś normę. Zupełnie jakby istniał tylko jeden możliwy model zachowań. Główny bohater mojego filmu różni się wyglądem od innych ludzi przez co jest postrzegany jako gorszy. Za wszelką cenę stara się on dostosować do reszty społeczeństwa, jednak ceną za to, jest ból i cierpienie.     

Figury Niemożliwe i inne historie I reż. Marta Pajek, 16’

Po wielkim wybuchu w opustoszałym mieście zostało tylko kilku staruszków. Bohaterka filmu, stara kobieta, z trudem przemierza ulice wyludnionego miasta. Otaczają ją fasady pustych domów z geometrycznie podzielonymi płaszczyznami, pomniki przypominające o dawnych, zupełnie już dziś nieistotnych zwycięstwach i martwe manekiny na sklepowych wystawach. W krótkich przebłyskach powracają wspomnienia tych, którzy do miasta już nigdy nie wrócą. Pierwsza część tryptyku Marty Pajek jest postapokaliptyczną wizją świata, w którym człowiek i jego istnienie nie znaczą więcej niż ułamek sekundy. Tryptyk Marty Pajek jest oparty na koncepcji figur niemożliwych.

Jojo i Lola reż. Justyna Przystawska 4’

Historia opowiada o dwóch znajomych - Jojo i Loli, którzy są razem na spotkaniu i oboje mają pewne problemy, z których nie do końca chcą się sobie zwierzać. Jojo ciągle dręczą robaki, które za nim chodzą, natomiast w sypialni Loli zadomowił się potwór, który nie spuszcza jej z oczu, nie mówiąc już o wężach pod łóżkiem.

To nie będzie film festiwalowy reż. Julia Orlik, 8’

Ten jednozdaniowy opis jest jak mój film – niefestiwalowy. Film o studentce szkoły filmowej, która pracuje nad swoim filmem dyplomowym.

Ce la vie reż. Rafał Sankiewicz, 16’  

Jak zachować w życiu pion i odpowiedni poziom, gdy wszystko się wywraca? Jakie wyjście wybrać w sytuacji, kiedy nie ma żadnych dobrych widoków? Jaką rolę odegrać w najtrudniejszej ze sztuk - Sztuce Życia?


Guilty Pleasure  reż. Michał  Orzechowski, 13’

Opis: Na skraju lasu stoi dom, w którym mieszka małżeństwo i dwóch dorosłych synów. Podglądamy ich codzienne życie. Dzwoniący budzik daje znak, że oto nadszedł czas na rozpoczęcie specjalnego pokazu. Ojciec i syn Andrzej występują przed matką, ale drugi syn, Stephen, czeka na przybycie swojej dziewczyny. Ta wkrótce pojawia się pod domem na motocyklu. Stefan szybko wkłada garnitur i wyskakuje przez okno. Para odjeżdża.

3 geNARRACJE reż. Paulina Ziółkowska, 8’

Rodzi się dziecko. Córka staje się matką. Matka staje się babcią. Babcia.... ona po prostu chce umrzeć. Zmiana pokoleń. Członkowie rodziny muszą wejść w cudze buty, wstąpić w nowe role. Ale czyżby? Czy to jest po prostu krok, który się stawia, czy zaproszenie do dziwnego tańca pokoleń? Jeden krok do przodu, dwa kroki do tyłu, aby nie zamienić się we własną matkę

 Pewnego razu w Izraelu reż. Weronika Szyma, 11’

Dokument animowany w formie dziennika podróży. Dziewczyna po raz pierwszy jedzie do Izraela, będąc jednocześnie zakochaną w Palestyńczyku. Jej uproszczona wizja świata i chęć opowiedzenia się za jedną ze stron konfliktu zostaje skonfrontowana z realiami życia na pograniczu Sderot i Strefy Gazy.

Pure reż. Przytuła Olga, 4’

PURE to opowieść, którą każdy z nas zna ze swoich snów. Tajemnicza kraina zmienia się, gdy tylko próbujemy się jej bliżej przyjrzeć, zapraszając nas, byśmy weszli głębiej. To ukłon w stronę naszych wrażliwości.           

Śniło mi się reż. Piotr Tokarz, 7’

 Sny od zarania dziejów są inspiracją do rozważań na temat podświadomości oraz furtką do świata abstrakcyjnych obrazów, które tworzą się w oparciu o nasze myśli, uczucia i doświadczenia. W "ŚNIŁO MI SIĘ" autor podejmuje próbę zwizualizowania marzeń sennych bliskich mu osób.

A short film about Solitude reż. Maciej Stępniewski, 3’

Krótki film o samotności, który stworzyłem, by złamać serca moim przyjaciołom.


konkurs filmów amatorskich
oficjalna selekcja 
2022

Jej obraz  reż. Olga Papacz, 8’

Film jest portretem Aliny, która każdego dnia podróżuje pomiędzy dwoma zupełnie odległymi światami. Dom Aliny i jej partnera wypełniają pozornie niepasujące do siebie przedmioty, piętrzące się we wszystkich pokojach. W Akademii Sztuk Pięknych Alina zyskuje nową tożsamość, staje się jednym z dzieł sztuki. Dokument porusza temat ciałopozytywności i pokazuje, jak różne role możemy odgrywać, przebywając w odmiennych środowiskach.         

Rio Bote reż. Wojciech Ganczarek, 18’

Po długiej podróży autobusem Sebastian przenosi się do Patagonii. Dziś, w jesieni życia, mieszka sam, pilnując opuszczonej posiadłości zwanej Río Bote. Należy do jednej z najmniej

widocznych warstw społecznych Argentyny: stróżów czy dozorców patagońskich majątków, gigantycznych latyfundiów leżących odłogiem. Po długich latach pracy bez wytchnienia,

pochodzący ze zmarginalizowanej rodziny mężczyzna znalazł się w sytuacji jeszcze głębszej marginalizacji.

Planety reż. Sonia Mossoczy, 17’

Życie głównej bohaterki naznaczone jest traumą z przeszłości. Proces

zdrowienia zostaje zainicjowany, kiedy dochodzi do pewnego spotkania.

Bajka o słoniu i jamniku reż. Hanna Seredyńska, 6’

Co można znaleźć w słonecznikach? Czego można tam szukać? O niezwykłych spotkaniach, które zostają w nas i wracają ciepłem słonecznego, wakacyjnego wspomnienia. A czasami ich puenty nie ma i rzeczy wydają nam się nie mieć sensu. To taki film przeciwko wszystkim sensom.

Przed świtem reż. Filip Rybczyński, 10’

Partyzant wraca do wsi, żeby spotkać się z wybranką swojego serca.

Dziura reż. Piotr Kaźmierczak, 2’

Krótka opowieść o zmaganiu się z brakiem, pustką, samotnością.

Ada reż. Zlata Veresniak, 9’

Tancerka Ada wspomina partnerkę, która odeszła. Poszukując sposobu na pogodzenie się z traumą po stracie, decyduje przekształcić swoje wspomnienia w taniec.      

Beachbar  reż. Michał Cywiński, 6’  

Młody chłopak marzy o dziewczynie jak z amerykańskiego filmu. Nie dostrzega jednak, co go omija.

Wewnętrzna smoła reż. Zuza Ślusarczyk 12’        

 Różne przepływają porywy ////////// Szemrzące wiatry, smoliste napływy. ////////// Miotają ciało według własnego rytmu Pozbawiając zmysłów Nie czuję gruntu Zatracam się w tańcu wskakuję w suknię, beztrosko lawiruję Niebawem zacznie się bal maskowy. Wiruję w ciemności obnażona z całości, a jednak odziana w niezupełne wartości. Szybkim ruchem. Biegnę, uciekam, wyłamuję Przełamuję? Tylko odganiam się od wyrazów Krążąc wśród imaginacji. Nie ufa/m Ci ..................

Miłostki reż. Mateusz Kułacz , 13’

Amelia i Wojtek są dobrymi przyjaciółmi. Pewnego dnia ich letni wypoczynek zakłóca przybycie tajemniczego gościa. Jego wizyta sprawia, że nic nie będzie takie, jak do tej pory…

Flee to pole dance reż. Anna Reimus, 4’

W projekcie filmowym “Flee to pole-dance” zastanawiamy się jak ważna jest rola pasji, podążania swoją drogą i co tak właściwie oznacza "budowanie siebie". Film przedstawia dziewczynę, która od najmłodszych lat interesuje się tańcem. Historia opowiada jak trudną drogę przebyła aby być w miejscu, w którym jest dzisiaj. O tym, że pasja wspiera ją w najciemniejszych momentach życia i pomimo ucieczki, ze swojego kraju nadal jest pełna energii.