wydarzenie specjalne:
10.10.2024 / czwartek / 19:00
Galeria Sztuki Współczesnej / wstęp wolny
Pokaz filmów krótkometrażowych Spotlight
Szkoła letnia Spotlight, interdyscyplinarne szkolenie z realizacji filmów dokumentalnych w zakresie nauk społecznych, została zorganizowana po raz pierwszy w Opolu w 2022 r., następnie w Budapeszcie w 2023 r. oraz w Bukareszcie w 2024 r. We współpracy z Kinem Meduza oraz Festiwalem Filmowym Opolskie Lamy, 10 października od godziny 19:00, w Galerii Sztuki Współczesnej wyświetlone zostaną cztery filmy krótkometrażowe o Bukareszcie. Bukareszt, który szczyci się mianem jednego z "Paryżów Wschodu", jest fascynującą, architektoniczno-urbanistyczną mozaiką. W tym roku uczestnicy skupili się głównie na architekturze miasta – jej wpływie na mieszkańców, ich sposobach wykorzystania przestrzeni oraz relacjach wewnątrz i pomiędzy sobą, podkreślając widzialne i niewidzialne granice przestrzenne, społeczne oraz klasowe. Te cztery krótkie filmy, nakręcone i zedytowane przez międzynarodowe, różnorodne zespoły, uchwycają prozaiczne obrazy z pulsującej życiem, eklektycznej stolicy.
Filmy wyświetlane podczas projekcji:
Hands, reż. Elisa Greco, Julia Slularczyk, Hanne Ates, 8'23''
Obor, reż. Romelia Calin, Jetske Kolaczek, 7'40''
7th sector, reż. Isabel Pastor, JC Viloria, Julia Bantouvaki, 5'36''
Under the hat of Caragiale, reż. Radoslava Kuneva, Benjamin Rossmann, Sarah Silbernagel, 9'
Spotlight Summer School, an interdisciplinary training in documentary film making in social sciences, was first organized in Opole in 2022, then in Budapest in 2023 and Bucharest in 2024. In partnership with Kino Meduza and Opolskie Lamy Film Festival, the four short videos about Bucharest will be screened on 10th October, from 19:00 at the Contemporary Art Gallery. Bucharest, which prides itself on being one of the Parises of the East, is a fascinating urban and architectural patchwork. This year, participants primarily focused on the city’s architecture, its impact on its inhabitants, and their use of space and relations within and between each other, highlighting visible and invisible spatial, social, and class boundaries. The four short videos, shot and edited by international and interdisciplinary teams, capture mundane scenes from the pulsating life of this eclectic capital.
The four films:
Hands (8:23) by Elisa Greco, Julia Slularczyk, Hanne Ates
The film depicts the daily lives of a small community that gathers near Bucharest's largest market, Obor, to play chess or backgammon. It shows how the time spent playing and sharing their passion for these games helps to maintain strong and lasting social bonds.
Obor (7:40) by Romelia Calin, Jetske Kolaczek
Zooming in on Bucharest’s oldest and biggest market, this film touches on the recent phenomenon of Romania transforming from a country of out migration into one receiving labour migrants, mainly from South Asia. Observing a day in Piata Obor and a Sri Lankan cafeteria located at its very heart, the film explores the concepts of community, home, and a sense of belonging.
7th sector (5:36) by Isabel Pastor, JC Viloria, Julia Bantouvaki
What is the price of building a modern capitalist European state after the fall of the communist regime, and who bears this cost? How are memory and architecture connected? Who builds the national identity? The film 7th Sector aims to address these and other inquiries.
Under the hat of Caragiale (9:00), by Radoslava Kuneva, Benjamin Rossmann, Sarah Silbernagel
Invisible and often unknown to anyone by name, the “co-creators” of culture work hard behind the scenes. The film lifts the curtain to show what their daily work looks like and what place theatre occupies in their lives.